sobota, 20 maja 2017

Gruziński placek chaczapuri z serami - prosty przepis

Pierwszy raz placek chaczapuri czyli tradycyjny chlebek serowy z Gruzji jadłam w gruzińskiej restauracji w Warszawie tuż po Kuchennych Rewolucjach. Zasmakował mi tak bardzo, że marzyłam od dawna, żeby go przygotować w swojej kuchni. Placek w oryginalnym przepisie jest wykonany z mąki, jogurtu i sody, ale znalazłam też przepis na placek z ciasta drożdżowego. 




W pierwszej kolejności wykonałam jednak z mamą placek według tradycyjnej receptury, w tym przepisie dodaje się sodę, która jest praktycznie niewyczuwalna. W środku placka znajdują się serowe przysmaki, ale można go wykonać z zastosowaniem innych produktów np: mięsa mielonego lub z jajkiem. W innych rejonach Gruzji stosuje się drożdże i następnym razem dla porównania zrobimy wersję drożdżową, chętnie więc podzielę się spostrzeżeniami, która wersja jest smaczniejsza...
Placek robi się bardzo szybko, jest dość lekki, bo nie smażymy go na tłuszczu.  Nie przywiera do patelni, ponieważ jogurt posiada tłuszcz w sobie.



składniki :

- 800 gram mąki pszennej
- 400 gram gęstego jogurtu greckiego (ja zrobiłam pół na pół greckiego z naturalnym dość gęstym jogurtem)
- szczypta soli
- czubata łyżeczka oczyszczonej sody

składniki na farsz: można tutaj puścić lekko wodze fantazji, stosując różne gatunki sera. W Gruzji stosuje się ser podobny do naszego korynckiego, ja zastosowałam misz-masz (polecam mój przepis na farsz bo jest naprawdę pyszny)

- 300 gram żółtego sera ja użyłam mozzarelli
- 250 gram sera feta
- 2 kulki mozzarelli (biały ser typu włoskiego)

Przygotowanie ciasta: do dużej miski wsypać mąkę i dodać sodę, wymieszać łyżką, dolać jogurt i sól, całość mieszać łyżką, potem wyrobić ręką, przykryć ściereczkę i pozostawić na 20 do 30 minut do wyrośnięcia.



Farsz: żółty ser zetrzeć na tarce, dodać resztę serów, wymieszać i ulepić kulki wielkości dużej mandarynki.

Po 30 minutach uformować kilka dużych kul wielkości pomarańczy, rozpłaszczyć lub lekko rozwałkować ciasto (nie powinno być zbyt cienkie, około 1 cm) na środek dodać farsz, ulepić w formie sakiewki, rozpłaszczyć dłonią i ponownie rozwałkować, podsypując troszkę mąką.
Placki układać na rozgrzanej patelni bez użycia tłuszczu i smażyć po kilka minut z obu stron.
Można też jedna część juz podpieczoną (górną) posmarować masłem.

Podawać gorące pokrojone na trójkąciki z dodatkiem pikantnego sosu pomidorowego, salsy z pomidorów itp według uznania.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz